মোমেনসাহী গীতিকা [সংস্করণ-১] | Momenshahi Gitika [Ed. 1]

বই থেকে নমুনা পাঠ্য (মেশিন অনুবাদিত)

(Click to expand)
8' ATE CENTRAL LIBRAR ; WEST F ‘'NGAL মোমেনশাহী গীতিকা CALCUTTA =ace গীতিকায় গানের তুলনায় কাহিনীই মুখ্য মনে হয়, কাহিনীর প্রয়োজনেই যেন সুরের অবতারণা । তবে afew কোথাও আবৃত্তি SS দেখা যায় না। কাহিনীর দিকেই বিশেষ লক্ষ্য থাকে বলে সুর আপাতদৃষ্টতে বৈচিত্র্যহীন হলেও তা সাধারণ শ্রোতার মনকে আকর্ষণ করতে সমর্থ হয়। লোকগীতির sare বিষয়ের ga মুখ্য, fee এখানে তার কিছুটা ব্যতিক্রম। গীতিকায় উপকাহিনী থাকলেও তা প্রায়ই মূল কাহিনীর গতিকে ব্যাহত করে না৷ গীতিকার ভাষা! জীবন্ত ay একেবারে অক্বত্রিম, তার ফলে গীতিকায় মানুষের জীবন, সমাজ ও পরিবেশের চিত্র অত্যস্ত জীবস্ত হয়ে উঠে । সমাজ বিজ্ঞান এবং Hr হতো্যের ছৃষ্টকোণ থেকে গীতিকার মূলা Hor প্রসঙ্গে কোন কোন মনীষী বলেন £শীতিক]া ‘exibits not only folk beliefs that are contemporary but also the fossil remiins of the lore of the folk reaching back to remote antiquity. Many of these fossil remains found in the ballad survive, of course, as mere conven‘ion, carried from generation to generation, but valuable to the folklorists for all of that. Not the cast interesting aspect of this is the fact that here in the ballad is to be found much material for a history of rationalization" “It is of great importance. It is often magnificient poetry with beauty and definiteness, The felicity of its lines, its moving Stories, its sugz»stiveness and evocations are all of the high order of Poetry. It often gives a deep reading of life, concerned as it is so frequently with eternal matters, such as love and death, and presenting these matters with the simplicity and directness of Greek drama. Socially it is important.It is the expression of when they were close to oneanother and to the community, a homogeneous and largelyclassless group living in close . integration. It was an



Leave a Comment