পুরাণ ও বিজ্ঞান | Puran O Bigyan

বই থেকে নমুনা পাঠ্য (মেশিন অনুবাদিত)

(Click to expand)
WAI ভূত ancay সংহিতার soy মণ্ডলের ১২৯ alors অধ্যাপক ম্যাকডোনেল প্রমুখ বিলাতী পত্তিতেরা “Song of Creation” বলিয়া তারিফ করিয়াছেন,-অবস্ত বেশ একটুখানি কিন্তু রাখিয়া। History of Sanskrit Literature. Arthur A. MacDonell. Page 137—“Apart from its high literary merit the poem is most noteworthy for the daring speculations which find utterance in so remote an age. But even here may be traced some of the main defects of Indian philosophy—lack of clearness and consistency, with a tendency to make reasoning depend on mere words. Being the only piece of sustained speculation in the ‘Rigveda’ it is the starting point of the natural philosophy, which assumed shape in the evolutionary Sankhya system. It will, moreover, always retain a general interest as the earliest specimen of Aryan philosophic thought. With the theory of the song of creation, that after the non-existent had developed into the existent, water came first, and then intelligence was evolved from it by heat, the cosmogonic accounts of the Brahamanas substantially agree. Here too the non-existent becomes the existent of which the first form is the waters. On these floats Hiranya-garbha, the cosmic golden egg whence is produced the spirit that desires and creates the universe. এসব উপর উপর দেখা। তত্ত্বের চেহারা দেখিতে এবং ay শুনিতে আমরা পাইলাম না। দেখার চোখ এবং শোনার sty আমর! একেবারে খোয়াইয়াছি fe 7 চতুর্থ মন্ত্রে “কাম” এই “ae সহজভাবেই রহিয়াছে; fae “caw” এই AP সোজাসুজি নাই। “AAT CAG?” এই পদ দুইটি রহিয়াছে। “রেতঃ বলিতে যে সাধারণ “caw” বুঝাইতেছে না তার প্রমাণ | মন্ত্রের মধ্যেই রহিয়াছে, “মনসঃ” এই as থাকায় আমরা বুঝিতেছি, ইহা ga “আটপোরে” সামগ্রী নয়। সার়নাচার্য রেতঃ মানে করিয়াছেন বীজ। ইহাতে বুঝায় যে এই নিখিল সৃষ্টির বীজ বা মূল কারণ কাহারও মনের ভিতরে বীজভাবে বিদ্যমান ছিল।



Leave a Comment